Badania rynkowe pokazują, że Polacy pokochali robić zakupy przez Internet. Korzystne oferty cenowe, szybkie płatności internetowe oraz możliwość obejrzenia towaru bez konieczności wychodzenia z domu sprawiają, że coraz chętniej kupujemy przez Internet. Również asortyment produktów nabywanych w sieci stale się powiększa. Choć zakupy w sklepach internetowych są bezpieczne, to trzeba pamiętać o tym, że zawsze istnieje pewne ryzyko związane z nieuczciwymi sprzedawcami. Wciąż zdarza się, że klient otrzymuje towar uszkodzony lub znacznie odbiegający od tego ze zdjęcia i opisu, a także wpłaca pieniądze i nie otrzymuje zamówionej przesyłki. Jak bezpiecznie robić zakupy w Internecie oraz jak nie dać się oszukać podczas zakupów online? Odpowiadamy.
Z artykułu dowiesz się:
Jak sprawdzić wiarygodność sklepu internetowego
Dlaczego warto czytać regulaminy oraz umowy sprzedaży
Jak upewnić się, że otrzymasz prawidłowy dowód zakupu
Czy przysługuje Ci gwarancja na zakupiony przez Internet towar
Czym różni się czas realizacji od czasu dostawy
Zakupy w Internecie – jak sprawdzić wiarygodność sklepu internetowego?
spis treści:
Zanim zdecydujemy się na zakupy z nieznanej nam dotychczas strony, warto dokładnie sprawdzić jej wiarygodność. Pozwoli to nie tylko uniknąć oszustwa, ale również ułatwi dochodzenie swoich praw w razie niezgodności produktu z opisem. Zdaniem Europejskiego Centrum Konsumenckiego oraz CERT Polska w pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy sklep internetowy podaje najważniejsze informacje o swojej działalności, takie jak:
nazwa firmy
adres siedziby firmy
numer telefonu
adres e-mail
NIP
KRS – jeśli podlega takiemu obowiązkowi
Posiadając takie dane, można upewnić się, że sprzedawca istnieje we właściwych rejestrach, a nazwa jego firmy odpowiada podanemu numerowi NIP lub KRS. Dane te można zweryfikować na stronie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej – ceidg.gov.pl
Dodatkowo można również upewnić się, czy sprzedawca jest płatnikiem VAT oraz jaki jest jego status NIP. Takie informacje uzyskamy na stronie podatki.gov.pl
Bardzo istotną informacją jest adres siedziby firmy. Trzeba bowiem pamiętać, że działalność gospodarcza lub spółka zarejestrowana poza Unią Europejską znacznie utrudnia dochodzenie swoich praw w razie niewywiązania się z umowy przez sprzedawcę. Należy więc przede wszystkim dokładnie sprawdzić z kim mamy do czynienia, aby w razie takiej potrzeby, móc dochodzić swoich praw.
Co więcej, wiele informacji o kontrahencie dostarczą nam również opinie innych klientów. Warto jednak pamiętać, że są one wiarygodne na serwisach aukcyjnych. Prywatne strony sklepów internetowych mogą natomiast podlegać manipulacji ze strony właściciela firmy. Innymi słowy, sam może zamieszczać pozytywne opinie na temat sklepu.
Przed dokonaniem zakupu w Internecie należy również dokładnie przeczytać regulamin oraz opis produktu. W razie jakichkolwiek pytań, warto zadać je sprzedającemu jeszcze przed zdecydowaniem się na zakup konkretnego przedmiotu.
Rosnąca popularność urządzeń mobilnych powoduje, że pojawia się coraz więcej aplikacji na smartfony. Ich zadaniem jest ułatwienie i przyśpieszenie m.in. niektórych codziennych czynności. Dlatego coraz powszechniejsze stają się również płatności telefonem. Banki oferują swoim klientom aplikacje na telefony, za pomocą których można szybko dokonywać transakcji bezgotówkowych – zarówno w sklepach internetowych, jak i stacjonarnych. Czy takie transakcje są bezpieczne? W jaki sposób można płacić telefonem?
/ 5.
Umowa sprzedaży i regulamin – co warto wiedzieć?
Zdarza się, że skuszeni bardzo atrakcyjną ofertą cenową, nie zwracamy uwagi na bardzo ważne szczegóły. W efekcie swoją oszczędnością możemy cieszyć się tylko przez chwilę. Przypadki takie dotyczą zwłaszcza zakupu sprzętów elektronicznych, takich jak na przykład smartfon w ofercie najmu, a nie tak jak się tego spodziewaliśmy – kupna. W efekcie jesteśmy jedynie posiadaczem, a nie właścicielem nabytego przedmiotu, co oznacza konieczność naprawy ewentualnych szkód oraz brak możliwości sprzedaży urządzenia.
Zakupy w Internecie – o czym warto pamiętać?
Zapoznaj się dokładnie z treścią umowy lub regulaminem, zanim zaznaczysz swoją zgodę oraz sfinalizujesz transakcję
Dokładnie przeczytaj regulamin sklepu Internetowego. Jeśli nie masz na to czasu i zależy Ci na szybkim zakupie, możesz skorzystać z funkcji wyszukiwania słów kluczowych w dokumencie. Po naciśnięciu przycisków CTRL+F na klawiaturze sprawdź po kolei takie słowa jak: najmu, najem, umowa, sprzedaż, cena
Zadaj pytanie sprzedawcy i poproś o wyjaśnienie, jeśli umowa lub regulamin są dla Ciebie niejasne. Rzetelna firma z pewnością konkretnie odpowie na Twoje pytania
Czytanie regulaminów przed dokonaniem zakupu to kluczowy czynnik, który pozwoli uniknąć nam oszustwa. Mimo że bardzo często są one długie, to warto poświęcić na to czas, aby uniknąć przykrych niespodzianek. W regulaminie powinny być informacje o prawach i obowiązkach każdej ze stron transakcji. Uwagę powinny zwrócić niejasne oraz trudne do zrozumienia zwroty, o które należy dopytać sprzedawcę.
Prawidłowe zrozumienie regulaminu oraz jego weryfikację z pewnością ułatwi znajomość praw konsumenta, z którymi można zapoznać się pod adresem: prawakonsumenta.uokik.gov.pl
Zakupy w Internecie – dowód zakupu
Po uzyskaniu pewności o zawarciu umowy kupna, a nie najmu, warto zwrócić uwagę na otrzymany dowód sprzedaży. Może być to zarówno paragon fiskalny, jak i faktura VAT. Bez takich dokumentów nabywca nie ma prawa do skorzystania z gwarancji lub reklamacji, co może narazić go na straty.
Podczas zakupów w Internecie najczęściej otrzymuje się możliwość wyboru formy dowodu zakupu, tj. czy będzie to faktura VAT czy paragon. Jeśli jednak sprzedawca nie udostępnił takiej funkcji, należy się z nim skontaktować w celu ustalenia rodzaju dokumentu potwierdzającego zakupy.
Może się także zdarzyć, że towar zostanie dostarczony bez dowodu zakupu. Wówczas trzeba niezwłocznie upomnieć się o niego u sprzedawcy. Warto jednak pamiętać, że wiele firm wystawia faktury elektroniczne. Dlatego zanim upomnimy się o fakturę czy paragon warto sprawdzić skrzynkę mailową.
Dowód zakupu powinien dokładnie opisywać zakupiony towar. Najlepiej, jeśli widnieje na nim pełna nazwa produktu lub usługi w wybranej wersji, np. nazwa laptopa, kolor, wersja pamięci itd. Ogólne określenia typu „sprzęt RTV” lub „elektronika” nie są wystarczające.
Zakupy w Internecie a gwarancja
Robiąc zakupy w Internecie warto dopilnować, aby otrzymać gwarancję na nabyte produkty i sprzęty. Pozwoli to uniknąć ewentualnych kosztów naprawy, jeśli przyczyna uszkodzeń nie leży po stronie nabywcy. Informacje na temat gwarancji zazwyczaj są umieszczone na aukcji lub stronie internetowej. Jeśli ich nie ma warto przed zakupem dopytać sprzedawcę o długość okresu gwarancyjnego.
Warunki gwarancji – na co zwrócić uwagę?
okres trwania gwarancji
od kiedy jest liczona
jaki zakres napraw obejmuje
z jakich akcesoriów możesz korzystać
jakie dokumenty będą Ci potrzebne, aby skorzystać z prawa gwarancji
Zdarza się również, że okres gwarancji nie liczy się od chwili zakupu, a od momentu aktywacji urządzenia. Jeśli kupujemy sprzęt powystawowy, trzeba liczyć się z tym, że może mieć krótszy okres gwarancji. W takich przypadkach należy zachować szczególną czujność, a także dociekliwość, która pozwoli uniknąć przykrego zawodu.
Czas realizacji i czas dostawy – różnice
Wbrew pozorom czas realizacji i czas dostawy to dwa różne terminy, na które wielu konsumentów wciąż nie zwraca uwagi. Kiedy sprzedawca podaje tylko czas realizacji, to klient otrzymuje informację, ile zajmie mu przygotowanie towaru do wysyłki. Termin ten nie określa więc, ile będziemy oczekiwać na otrzymanie swojej przesyłki. Warto to wiedzieć, aby uniknąć rozczarowania.
Zdarza się również, że sprzedawca jest jedynie pośrednikiem, który nie dostarcza klientowi informacji o dokładnym czasie oczekiwania na przesyłkę. Praktyka ta dotyczy zwłaszcza aukcji odnoszących się do towarów sprowadzanych z zagranicy, na przykład z Chin. W takiej sytuacji może okazać się, że okres realizacji to nawet 90 dni. Warto być na to przygotowanym. Dodatkowo zakup towaru od pośrednika może utrudniać proces dochodzenia ewentualnych roszczeń, co warto mieć to na uwadze przed taką transakcję.
Poza czasem dostawy warto zwrócić również uwagę na koszt przesyłki. Często zdarza się bowiem, że na stronie z zakupionym produktem widnieje zupełnie inna kwota niż ta, która pojawia się podczas składania zamówienia. Zazwyczaj sklepy internetowe oferują kilka form przesyłki do wyboru, a o finalnej kwocie decyduje wybór sposobu dostawy.