Dzień zaręczyn pozostaje w pamięci przez długi czas. Jest to zwykle moment romantyczny i wzruszający zarazem. Po kilku dniach lub tygodniach przychodzi jednak czas na rozpoczęcie przygotowań do organizacji ślubu i przyjęcia weselnego. Ślub i wesele to ogromne przedsięwzięcie zarówno organizacyjne, jak i finansowe. Nic więc dziwnego, że ze względu na wysokie koszty wiele przyszłych par młodych decyduje się na wsparcie kredytem lub pożyczką. Z jakimi kosztami organizacji ślubu i wesela należy się liczyć?
Planowanie weselnego budżetu – jak zrobić to mądrze?
spis treści:
Zaplanowanie wydatków na ślub i wesele stanowi bardzo ważną część działań organizacyjnych. Warto sporządzić zestawienie szacunkowych kosztów, aby być świadomym, ile pieniędzy należy zgromadzić. Z reguły wesele planuje się z co najmniej rocznym, a nawet dwuletnim wyprzedzeniem. Nie zawsze jest to jednak odpowiednio długi czas, aby zaoszczędzić potrzebną kwotę. W takich przypadkach warto rozważyć wsparcie się kredytem lub pożyczką.
Stwórz listę gości
Podstawowym krokiem poprzedzającym stworzenie weselnego budżetu jest sporządzenie listy gości. Organizacja przyjęcia weselnego dla określonej liczby gości stanowi zwykle jeden z największych wydatków, na który składa się wynajem sali weselnej, w której z reguły płaci się od osoby (gościa).
Przygotuj organizer na ślub i wesele
Organizer ślubny to planer, który pozwala oszacować koszty wesela oraz dopilnować wszelkich terminów i kwestii organizacyjnych. Można kupić organizer w postaci kalendarza lub znaleźć w Internecie gotowy szablon do wydrukowania. Jest to bardzo pomocne narzędzie nie tylko w szacowaniu budżetu weselnego, ale i całej organizacji tego wyjątkowego wydarzenia, jakim są ślub i wesele.
Podstawowymi wydatkami, które poniesie każda para młoda, są więc m.in. koszt ceremonii, wynajmu sali, muzyki, transportu do kościoła i na salę, zakupu alkoholu, obrączek, zaproszeń ślubnych, sukni ślubnej i garnituru. Ponadto należy liczyć się z innymi kosztami, np. wynajem fotografa, kamerzysty, dekoratorki, przygotowanie poprawin, zakup tortu weselnego, zapewnienie ewentualnego noclegu dla gości.
Podczas tworzenia budżetu weselnego ważne jest także ustalenie podziału wydatków oraz źródeł finansowania. Konieczne jest określenie, jaki będzie orientacyjny koszt wesela. Coraz częściej wydatki dzielone są pomiędzy przyszłych małżonków na pół. Rzadziej korzysta się z tradycyjnego modelu finansowania kosztów wesele. Niegdyś przyszła panna młoda lub jej rodzina finansowała wynajem sali i zapewniała jedzenie, przyszły pan młody natomiast kupował alkohol, wynajmował fotografa i zapewniał transport.
Poniżej znajduje się orientacyjne zestawienie kosztów, które czekają przyszłych nowożeńców.
Ślub kościelny, cywilny czy konkordatowy?
Forma ślubu zależy od nowożeńców. To oni decydują, czy chcą wziąć ślub kościelny, cywilny, a może konkordatowy. Bez względu na formę należy przygotować się na wydatki w przypadku ślubu:
cywilnego w urzędzie stanu cywilnego – niespełna 100 złotych
cywilnego w plenerze – około 1000 – 1500 złotych
kościelnego – teoretycznie obowiązuje zasada „co łaska”, ponieważ udzielanie sakramentów powinno być bezpłatne. Jednak faktycznie wiele parafii ma ustalony „cennik”. Ceny są bardzo zróżnicowane – może to być 200 złotych, a czasami nawet ponad 1000 złotych.
W przypadku ślubu kościelnego należy liczyć się również z dodatkową opłatą za oprawę muzyczną. Jest to wydatek rzędu 200 – 700 złotych.
Ślub konkordatowy polega na tym, że sprawy formalne spoczywają na parafii. Należy tu liczyć się z opłatami takimi samymi jak w przypadku ślubu cywilnego i kościelnego. Najprościej mówiąc, jest to połączenie obu form ślubu w jedną.
Wynajem sali weselnej, restauracji
Wynajem sali weselnej wraz z menu to największy wydatek, który czeka przyszłych nowożeńców. W tym przypadku należy zaznaczyć, że terminy w niektórych lokalizacjach są rezerwowane już nawet dwa, a nawet trzy lata na przód. Jeżeli więc zależy nam na konkretnym miejscu, rezerwacją sali zajmijmy się na samym początku.
W większości sali weselnych płaci się od tzw. talerzyka, czyli od osoby. Koszt ten uzależniony jest od lokalizacji wesela. W większych miastach i znanych lokalach może przekroczyć nawet 300 złotych za osobę. W przypadku mniejszych miejscowości jest to jednak koszt za „talerzyk” od 150 złotych wzwyż. Z reguły cena za dzieci do lat 10 – 12 wynosi 50% normalnej stawki, natomiast za dzieci do lat 2 – 3 zwykle nie płaci się nic.
Jeżeli dodatkowo zdecydujemy się na poprawiny, musimy liczyć się z wydatkiem rzędu 50 – 80 złotych za osobę. Koszt wynajmu sali weselnej jest więc uzależniony przede wszystkim od liczby gości oraz tego, czy organizowane będą poprawiny. Niektóre lokale za dodatkową opłatą zapewniają różnego typu atrakcje, np. bardzo modny w ostatnich latach wiejski stół, czy słodki stół, a nawet stół sushi. Jest to zazwyczaj koszt w granicach 1000-2000 złotych za atrakcję.
Zazwyczaj zakłada się, że na jednego gościa lub ewentualnie parę przypada jedna butelka wódki o pojemności 0,5 l. Dobrze jest także dokupić kilka litrów win oraz innych alkoholi, np. whisky, jeżeli nie zdecydujemy się na wynajęcie drink baru. W zależności od wybranej wódki koszt jednej butelki to wydatek rzędu 20 – 50 złotych. Należy to pomnożyć przez liczbę gości. Zakup 20 butelek wina to ok. 500 złotych, dodatkowego alkoholu typu whisky również ok. 500 złotych. Jeżeli sala nie zapewnia szampana na pierwszy toast, należy doliczyć jeszcze około 300 – 500 złotych na jego zakup.
Transport państwa młodych i gości na ślub i wesele
Państwo młodzi najczęściej wynajmują pojazd, który zawiezie ich do kościoła oraz do sali weselnej. Czasami konieczne jest także wynajęcie autobusu dla gości, np. gdy wesele odbywa się poza miastem lub gdy miejscowości rodzinne młodej pary są od siebie znacznie oddalone.
Koszt wynajmu samochodu do ślubu to wydatek rzędu ok. 1000 – 4000 złotych. Wszystko zależy od tego, czy będzie to auto sportowe, luksusowe, limuzyna lub samochód zabytkowy. W przypadku wynajmu autobusu wszystko zależy od liczby gości, a więc wielkości pojazdu oraz odległości, którą trzeba pokonać. Zazwyczaj jednak jest to wydatek ok. 700 – 1300 złotych.
Orkiestra czy DJ?
Pary młode zazwyczaj decydują się na wynajem orkiestry weselnej lub DJ-a. Koszt wynajmu zespołu na wesele jest bardzo zróżnicowany. Należy liczyć się z kwotą ok. 2500 – 6000 złotych. DJ jest zazwyczaj rozwiązaniem nieco tańszym. Tu należy liczyć się z wydatkiem od 1500 złotych wzwyż.
Kamerzysta oraz fotograf na ślub i wesele – ile kosztują?
Niektóre przyszłe pary młode decydują się na kamerzystę, inne na fotografa, a jeszcze inne na skorzystanie z usług obu tych profesjonalistów. Ceny tego typu usług są naprawdę zróżnicowane. Średnio jednak wynajem kamerzysty to ok. 2500 – 3500 złotych, fotografa – również 2500 – 3500 złotych.
Tort weselny – ile kosztuje?
Większość sali weselnych nie oferuje tortu oraz ciasta w cenie. Konieczne jest zamówienie ich w cukierni. Zazwyczaj jest to wydatek rzędu ok. 500 – 1000 złotych za tort oraz kolejne ok. 500 złotych za ciasto.
Zaproszenia, winietki i inne
Koszt zaproszeń na ślub i wesele kształtuje się od ok. 4 złotych wzwyż, winietek zaś od ok. 1 złoty wzwyż. Pudełko na obrączki oraz pudełko na koperty to wydatek rzędu 150 – 250 złotych. Dodatkowo można zatroszczyć się o:
tablicę rozmieszczenia gości – od 50 złotych wzwyż
księgę gości – od 50 złotych wzwyż
numery na stołach – od 5 złotych wzwyż
menu dla gości – od 5 złotych wzwyż
Dekoratorka i kwiaty na ślub i wesele – ile kosztują?
Wielu parom młodym zależy na wyjątkowej oprawie estetycznej ślubu i wesela. Z tego też względu decydują się na wynajem dekoratorki. Kompleksowe udekorowanie kościoła, samochodu państwa młodych oraz sali weselnej to koszt rzędu 2000 – 7000 złotych. Dodatkowo należy doliczyć bukiet ślubny – ok. 100 – 300 złotych.
Suknia ślubna i garnitur – ile kosztują?
Suknia ślubna stanowi najdroższy element ubioru państwa młodych. Zazwyczaj jej zakup lub uszycie wiąże się z wydatkiem rzędu co najmniej 2500 – 3500 złotych. Należy również przeznaczyć ok. 500 – 1000 złotych na dodatki, m.in. buty, bieliznę, biżuterię.
Męski garnitur to zaś wydatek od 1500 złotych. Konieczny jest także zakup koszuli, butów, krawata, paska, czyli łącznie ok. 500 – 1000 złotych.
Fryzjer i kosmetyczka na ślub i wesele – ile kosztują?
Przyszłe panny młode najczęściej korzystają z usług fryzjerki, makijażystki i manicurzystki. Każda z tych usług to wydatek ok. 100 – 250 złotych. Panowie ograniczają się do wizyty u fryzjera i jest to wydatek rzędu ok. 50-70 złotych.
Obrączki – symbol miłości i wierności
Najczęściej państwo młodzi decydują się na zakup złotych obrączek, ich koszt to ok. 1500-2000 złotych. Należy jednak pamiętać, że wszystko zależy od modelu i próby kruszcu. Tańsze, srebrne modele to wydatek rzędu ok. 400 złotych. Niewiele par jednak decyduje się na srebrne krążki i pozostaje przy tradycyjnych, złotych.
Weselne wydatki dodatkowe
Oto lista dodatkowych wydatków na ślub i wesele, na które powinni być przygotowani przyszli małżonkowie:
kurs pierwszego tańca – ok. 400 złotych
nocleg dla gości – od 120 złotych za pokój dwuosobowy
prezenty dla rodziców i chrzestnych – ok. 50 złotych za jeden prezent
upominki dla gości – ok. 5-10 złotych za jeden upominek
fotobudka – od 500 złotych wzwyż
drink bar – od 2000 złotych wzwyż
napis ledowy – ok. 300 – 500 złotych
dekoracje światłem – od 1200 złotych wzwyż
dodatkowy występ muzyczny, np. skrzypce w kościele – od ok. 300 – 500 złotych.
Symulacja kosztów – ślub i wesele dla 100 osób – podstawowe wydatki
Oto symulacja podstawowych kosztów wesela dla 100 osób:
sala weselna – 100 osób x 150 zł = 15000 zł
wódka – 100 osób x 20 zł = 2000 zł
inny alkohol – ok. 1000 zł
transport – ok. 2500 zł
muzyka – ok. 2000 zł
kamerzysta – ok. 2500 zł
fotograf – ok. 2500 zł
tort weselny – ok. 500 zł
ciasto – ok. 500 zł
zaproszenia – ok. 400 zł
winietki – ok. 100 zł
pudełka na obrączki i koperty – ok. 150 zł
dekoracje – ok. 2000 zł
bukiet ślubny – ok. 100 zł
ubiór państwa młodych – 3000 zł + 2000 zł = 5000 zł
makijaż, fryzjer itp. – ok. 350 zł
obrączki – ok. 1000 zł
Łączny koszt wesela – wersja podstawowa, przy założeniu niższych cen rynkowych – ok. 37600 – 40 000 zł.
Ślub i wesele obniżenie kosztów – czy to możliwe?
Czy możliwe jest obniżenie kosztów organizacji ślubu i wesela? Okazuje się, że tak. Oszczędności mogą sięgnąć nawet 10 – 15%. Jak tego dokonać? Oto kilka przykładów:
Nietypowy termin – najbardziej oblegane są terminy od maja do września. Jeżeli zdecydujemy się na ślub i wesele w innym terminie, możemy liczyć na to, że wydatki za wynajem sali, orkiestry, kamerzysty i fotografa będą nieco niższe, nawet ok. 5 – 15%.
Negocjacje – niektórzy właściciele sal weselnych dopuszczają negocjacje ceny. Nawet 5 złotych mniej od talerzyka może dać łącznie niezłą sumę, którą można przeznaczyć na realizację innego celu.
Pakiety – czasami taniej jest wziąć fotografa i kamerzystę z jednej firmy niż dwóch niezależnych usługodawców.
Samodzielne wykonywanie części elementów – zaproszenia, a także niektóre dekoracje można wykonać samodzielnie przy nakładzie niewielkich kosztów i pracy.
Weryfikacja potrzeb – warto rozważyć rezygnację z niektórych elementów. Na przykład zakup sukni ślubnej zastąpić jej wypożyczeniem lub zakupem używanej. Zamiast wypożyczać samochód do ślubu, równie dobrze można pojechać autem własnym lub znajomych. Z pewnością ktoś z naszego otoczenia ma samochód, który świetnie sprawdzi się na taką okazję.