Z artykułu dowiesz się:
- Jakie są rodzaje rowerów elektrycznych
- Na co zwrócić uwagę podczas zakupu roweru elektrycznego – poszczególne elementy roweru
- Ile kosztuje rower elektryczny
- Czy warto kupić używany rower elektryczny
- Dla kogo rower elektryczny
Rower elektryczny – podział ze względu na napęd
Rowery elektryczne sklasyfikowane są na podstawie tego, w jaki napęd zostały wyposażone. Są to:
- Pedelec
- S-pedelec
- PoD
Najczęściej spotykanym wariantem roweru elektrycznego jest Pedelec (ang. Pedal Electric Cycle). Tego typu modele odpowiadają klasycznej definicji roweru elektrycznego zawartej w ustawie. Z pomocą e-roweru typu Pedelec można rozwinąć prędkość do 25 km / h. Uruchomienie akumulatora możliwe jest za pomocą pedałowania. Zastosowany napęd ma więc charakter asystujący. Jazda na tego typu rowerach elektrycznych nie wymaga żadnych uprawnień.
S-Pedelec (ang. speed) to szybsza wersja rowerów elektrycznych. W polskim prawie tego typu modele klasyfikowane są jako motorowery. Poruszanie się nimi wiąże się z koniecznością posiadania stosownych uprawnień. Wymagane jest prawo jazdy co najmniej kategorii AM, a także tablice rejestracyjne oraz ubezpieczenie. S-Pedelec osiąga zdecydowanie większą prędkość niż Pedelec – do 45 km / h. Aby wprawić maszynę w ruch, należy zacząć pedałować. Osoby poruszające się takim e-rowerem obowiązkowo muszą mieć kask. Zabroniona jest jednak jazda nim po ścieżkach rowerowych.
PoD (ang. Power on Demand) to rower elektryczny, który można używać jak skuter. W porównaniu do poprzednich modeli nie wymaga pedałowania. Wystarczy, że użytkownik naciśnie odpowiednią manetkę, aby pojazd ruszył. PoD wymaga rejestracji. Niektórzy producenci oferują hybrydy, będące połączeniem Pedelec z mechanizmem PoD.
Dla kogo rower elektryczny?
Rowery elektryczne to specyficzny środek komunikacji, który przykuwa uwagę przede wszystkim gadżeciarzy. Głównymi odbiorcami są jednak osoby starsze o ograniczonej wydolności organizmu. Po rower elektryczny sięgają także ludzie, który mają problemy z układem krążenia oraz układem ruchowym.
Coraz częściej jednak rower elektryczny postrzegany jest jako środek lokomocji dla przedstawicieli różnych grup wiekowych. Na ulicach można spotkać osoby, które podróżują na e-rowerach na uczelnię czy do pracy. To ekologiczny i wydajny środek transportu. Ponadto dzięki wsparciu w postaci akumulatora użytkownik nie zmęczy i nie spoci się podczas jazdy.
Rower elektryczny to świetnie rozwiązanie dla osób, które uwielbiają długodystansowe jazdy rowerem, jednak nie mają dostatecznie dobrej kondycji, aby pokonywać je o własnych siłach. Dzięki wspomaganiu mogą utrzymać wyższe tempo, a tym samym towarzyszyć osobom, które mają lepszą wydolność organizmu.
Z e-rowerów korzystają również osoby, które nie lubią pedałować, jednak mają potrzebę aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu.

Rower elektryczny – na co zwrócić uwagę podczas zakupu?
Zakup roweru elektrycznego wymaga zastanowienia. Aby podjąć właściwą decyzję, warto zwrócić uwagę na kilka elementów e-roweru. Są to:
- akumulator
- napięcie
- silnik
- sterownik
- rodzaj roweru
- hamulce
- opony
- amortyzatory
- jakość konstrukcji
- waga roweru
- dodatkowe wyposażenie
Zapoznaj się również z artykułem: Zakup używanego samochodu – praktyczne porady i ważne wskazówki.
Akumulator w rowerze elektrycznym
Akumulatory, które są stosowane w rowerach elektrycznych można podzielić na dwie podstawowe kategorie: kwasowo-ołowiowe oraz litowo-jonowe.
Niegdyś popularne, a współcześnie rzadziej używane, są akumulatory kwasowo-ołowiowe. Można je spotkać w tańszych modelach, najczęściej importowanych z Chin. Wyróżnia je przystępna cena oraz niskie samorozładowanie. Wśród wad wymienić można niewielką odporność na niższe temperatury, długi czas ładowania oraz mniej cykli ładowania niż modele litowo-jonowe. Tego typu akumulatory są również znacznie cięższe.
Trwalszym i praktyczniejszym rozwiązaniem są akumulatory litowo-jonowe. Ich zaletą jest większa liczba cykli ładowania, brak efektu pamięci, niższa waga oraz większa gęstość energii. Modele te są droższe niż kwasowo-ołowiowe. To różnica w cenie sprawia, że użytkownicy decydują się częściej na baterie kwasowo-ołowiowe. Niestety zwykle nie mają podstawowej wiedzy na temat różnic pomiędzy nimi.
Akumulatory zazwyczaj montowane są na bagażniku, ramie lub pod siodełkiem. Czas ładowania w zależności od modelu może wynosić od 2,5 do 4 godzin. Na jednym naładowaniu można przejechać około 30 – 150 kilometrów. Na dystans, który możemy jednorazowo pokonać wpływ ma nie tylko pojemność akumulatora, ale także inne czynniki, w tym ukształtowanie terenu, ciężar użytkownika oraz wiatr. Jeżeli bateria się zużyje, konieczny jest zakup nowego modelu. W zależności od wersji jest to koszt od kilkuset do tysiąca złotych.
Napięcie w rowerze elektrycznym
Ponadto w sklepach trudniej jest dostać części zamienne do napędów elektrycznych 24 V. Z tego też względu lepiej wybrać wariant wykorzystujący napięcie 36 V.
Silnik w rowerze elektrycznym
Żaden rower elektryczny nie może obejść się bez silnika. Producenci stosują ten komponent w przednim lub tylnym kole bądź też integrują go z mechanizmem korbowym i umieszczają go centralnie.
Rower elektryczny z silnikiem w przednim kole
Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest umieszczenie silnika w miejscu piasty przedniego koła. Sprawdza się podczas jazdy po mieście, po utwardzonych ścieżkach oraz niewymagającym terenie. Wspomaganie przodu daje efekt ciągnięcia. Co więcej, jeżeli bateria zostanie zamontowana z tyłu, masa pojazdu jest lepiej rozłożona.
Rower elektryczny z silnikiem w tylnym kole
Rowery z silnikiem w tylnym kole są przeznaczone do jazdy po bezdrożach, polnych ścieżkach oraz w górach. Takie rozwiązanie minimalizuje ryzyko poślizgu, zapewnia większą stabilność, a tym samym zwiększa bezpieczeństwo korzystania z pojazdu. Ten rodzaj napędu jest nieco droższy od silnika montowanego w przednim kole.
Rower elektryczny z silnikiem umieszczonym centralnie
Najdroższym rozwiązaniem jest zastosowanie silnika umieszczonego centralnie w pobliżu mechanizmu korbowego. Taki napęd umożliwia bardzo dobre rozłożenie masy. Dzięki swej uniwersalności można go połączyć zarówno z osprzętem tylnego, jak i przedniego koła. Silniki umieszczone centralnie doskonale sprawdzają się podczas podjazdów nawet pod strome wzniesienia.
Sterownik w rowerze elektrycznym
Za pomocą sterownika użytkownik może mieć wpływ na pracę silnika. Sterownik jest odpowiedzialny za uruchomienie, zatrzymanie oraz zapewnienie dopływu określonej ilości energii z akumulatora. Komponent ten może współpracować z innymi elementami, w tym:
- manetkami przyspieszenia – występują w wersjach obrotowych oraz obsługiwanych za pomocą kciuka, wygodniejszym rozwiązaniem jest ten drugi model
- tempomatem – dzięki niemu można ustawić stały poziom wspomagania i wyeliminować konieczność ciągłego trzymania manetki
- komputerem pokładowym – wyświetlacz, za pomocą którego można m.in. odczytywać aktualną prędkość, pokonany dystans czy też pokazywać stopień wyładowania baterii
- czujnikiem PAS (ang. Pedal Assist Sensor) – odpowiada za uruchomienie wspomagania po naciśnięciu pedałów
Rower elektryczny – rodzaje
W sklepach dostępne są różne rodzaje rowerów elektrycznych. Najczęściej można spotkać modele:
- trekkingowe – idealnie sprawdzają się podczas długiej jazdy, po trudniejszych i bardziej wymagających terenach
- MTB – dostosowane do jazdy po górach i trudnym ternie, świetnie sprawdzają się podczas podjazdów
- miejskie – zaprojektowane z myślą o jeździe po mieście, zapewniają wygodną, wyprostowaną pozycję ciała
- crossowe – sprawdzają się zarówno podczas jazdy po mieście, jak i w terenie
Warto wybrać rower elektryczny, który będzie dopasowany do naszych potrzeb i tego w jaki sposób będziemy z niego najczęściej korzystać.

Hamulce w rowerze elektrycznym
Każdy rower powinien być wyposażony w hamulce na przednim i tylnym kole. W przypadku rowerów elektrycznych dla bezpieczeństwa wymagane są hamulce hydrauliczne lub V-brake. Coraz częściej stosuje się hamulce tarczowe.
Opony w rowerze elektrycznym
W sklepach są dostępne specjalne opony do rowerów elektrycznych. Są one nieco szersze i bardziej wytrzymałe, dzięki czemu zmniejszają ryzyko przypadkowego przebicia przy większym ciężarze użytkownika czy też rozwinięciu wyższej prędkości.
Amortyzatory w rowerze elektrycznym
Amortyzatory sprawdzają się nie tylko w modelach górskich. W przypadku e-rowerów, gdy rozwijane prędkości są wyższe, amortyzatory pozwalają cieszyć się komfortową jazdą praktycznie w każdych warunkach. Świetnie sprawdzają się podczas dłuższych wypraw po wyboistych drogach. Warto zadbać, aby ten komponent znalazł się przy widelcu, tylnym kole oraz sztycy rowerowej.
Jakość konstrukcji roweru elektrycznego
Na ostateczną cenę roweru elektrycznego wpływ ma nie tylko rodzaj zastosowanego akumulatora, silnika i sterownika, ale także typ zastosowanej ramy rowerowej oraz innych komponentów, m.in. przerzutek, hamulców. Dla własnego bezpieczeństwa warto zadbać, aby elementy te były odpowiedniej jakości, uznanych producentów, ze stosowną gwarancją.
Rower elektryczny – waga roweru
Sam akumulator oraz bateria ważą około 6 – 9 kilogramów. Waga roweru zależy jednak głównie od tego, czy rama rowerowa została wykonana z aluminium, czy ze stali. Najtańsze modele najczęściej wykonane są ze stali, co wiąże się z większą wagą. Aluminiowe konstrukcje są nie tylko lżejsze, ale często i bardzo wytrzymałe. Są jednak droższe od stalowych modeli.
Średnia waga e-roweru z aluminiową ramą to około 20 – 30 kilogramów. Jeżeli rower będzie wymagał wnoszenia po schodach, na przykład do mieszkania, warto zadbać, aby był jak najlżejszy.

Rower elektryczny – dodatkowe wyposażenie
Rowery elektryczne podobnie jak klasyczne modele wyposażone są w przerzutki. Warto zwrócić uwagę na ich liczbę oraz producenta. Mniej awaryjnymi modelami są przerzutki zintegrowane z piastą. Dobrze jest także wyposażyć rower w błonniki, które ograniczą ryzyko zabrudzenia się podczas jazdy. Z dodatkowego osprzętu warto zdecydować się na osłony na łańcuch.
Rower elektryczny – ile kosztuje?
Specjaliści z branży radzą, aby nie kupować rowerów elektrycznych, których cena nie przekracza 3 000 złotych. Zastosowane komponenty w takich modelach pozostawiają zwykle wiele do życzenia i sprawiają, że jazda takim pojazdem nie tylko nie będzie przyjemna, ale i bezpieczna.
Na zakup roweru elektrycznego warto przeznaczyć co najmniej 3 500 – 4 500 złotych.
Osoby, które zamierzają korzystać z roweru często i intensywnie, a także chcą niezawodnego urządzenia, powinny przeznaczyć na rower elektryczny około 5 000 – 6 000 złotych.
Górna granica cen rowerów elektrycznych jest trudna do ustalenia. Może to być nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Rower elektryczny – zrób go sam
Jeżeli nie dysponujemy środkami na zakup gotowego roweru elektrycznego lub szukamy tańszych alternatyw, warto rozważyć montaż napędu elektrycznego do tradycyjnego roweru. Wówczas koszt z pewnością będzie niższy niż 3 000 złotych. Jednak montażem napędu elektrycznego na naszym rowerze powinien zająć się fachowiec. Daje to gwarancję, że instalacja napędu elektrycznego będzie wykonana zgodnie ze sztuką, a korzystanie z roweru będzie bezpieczne.
Zakup używanego roweru elektrycznego – czy warto?
Wiele osób zastanawia się, czy zamiast nowego roweru elektrycznego, nie lepiej kupić model używany. W tym przypadku należy jednak zachować szczególną ostrożność, aby nie kupić e-roweru wadliwego, z ukrytymi usterkami.
Jeżeli znajdziemy używany model, przed zakupem sprawdźmy, czy jest on w ogóle dostępny na polskim rynku. Wówczas będziemy mieli pewność, że w razie awarii bez problemu kupimy do niego części zamienne.
Warto także zwrócić uwagę na wiek roweru. Nie poleca się zakupu modeli starszych niż dwa lata. Przede wszystkim ze względu na duże zużycie baterii. E-rowery „nieużywane” czyli takie, które po zakupie stały w garażu, również mogą okazać się niezbyt trafnym wyborem. W takim przypadku akumulatory mogą być całkowicie rozładowane lub uszkodzone.
Przed zakupem roweru elektrycznego warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań, m.in. do czego będzie nam on potrzebny. Inny model wybierzemy do jazdy po mieście, a inny do przejażdżek po trudnym terenie. Warto wybrać taki rower elektryczny, który w pełni spełni nasze oczekiwania.