Zakłady lakiernicze oferują różne sposoby radzenia sobie z naprawą powłoki na samochodzie. Właściciel auta może zdecydować się na pomalowanie całego pojazdu lub tylko jednego elementu. Dostępne są również rozwiązania alternatywne, jak chociażby oklejanie folią. Z jakim wydatkiem należy liczyć się, kiedy zdecydujemy się na oklejanie auta folią?
Ile kosztuje lakierowanie samochodu – lakierowanie pojedynczego elementu?
Najczęściej właściciele samochodów decydują się na malowanie jednego elementu pojazdu, który na skutek jakiegoś zdarzenia został uszkodzony. Jest to zdecydowanie tańsze rozwiązanie niż lakierowanie całego auta. Bez względu jednak na to ile elementów samochodu ma zostać pomalowanych, konieczne jest wybranie dobrego warsztatu lakierniczego.
Dlaczego warto skorzystać z profesjonalnego warsztatu lakierniczego?
W przypadku takiej usługi jak lakierowanie samochodu nie warto oszczędzać, ponieważ jakość wykonanych usług może później nie spełnić naszych oczekiwań. Profesjonalny lakiernik odpowiednio dobierze kolor lakieru, wykonana niezbędne naprawy oraz zastosuje właściwy sposób nakładania farby, m.in. z cieniowaniem.
Cały proces polega na zaszpachlowaniu ewentualnych ubytków w karoserii, nałożeniu specjalnego podkładu, bazy oraz lakieru. Końcowym etapem jest wypolerowanie zaszpachlowanych miejsc.
Jeżeli poszczególne etapy zostaną źle wykonane lub pominięte, a farba zostanie źle zaaplikowana, barwa świeżo nałożonego lakieru może odbiegać od elementów niepomalowanych. Z całą pewnością samochód nie będzie wtedy wyglądał estetycznie.

Ile kosztuje lakierowanie pojedynczego elementu?
Koszt związany z lakierowaniem pojedynczych elementów samochodu uzależniony jest od ich rodzaju.
Dla przykładu lakierowanie:
- dachu lub maski jest to ok. 300 – 800 złotych
- drzwi – 400 – 500 złotych
- błotnika 300 – 500 złotych
Ceny zależą od wielkości danego elementu oraz konieczności wykonania ewentualnych napraw przed malowaniem.
Samodzielne lakierowanie pojedynczych elementów samochodu
Niektórzy decydują się na samodzielne lakierowanie samochodu, jednak czynność ta wymaga pewnych kwalifikacji i doświadczenia. Dlatego przygodę z malowaniem karoserii najlepiej rozpocząć od ćwiczenia lakierowania na fragmentach starych samochodów. Jeżeli coś pójdzie nie tak, straty będą niewielkie.
Dopiero po opanowaniu podstawowych umiejętności, można spróbować polakierować fragment swojego auta. Należy jednak pamiętać, że nawet najmniejszy błąd w sztuce może spowodować, że efekt lakierowania będzie mierny.
Warto podkreślić, że do lakierowania niezbędne jest odpowiednio przygotowane pomieszczenie, które musi być bardzo czyste i szczelnie osłonięte od wiatru. Wszystkie unoszące się w powietrzu pyłki mogą przywrzeć do mokrego lakieru i tym samym negatywnie wpłynąć na efekt.
Jeżeli więc nie mamy cierpliwości i zdolności manualnych, najbezpieczniej jest oddać pojazd w ręce profesjonalnych lakierników.
W przypadku samodzielnego malowania fragmentów samochodu należy liczyć się z kosztem 150 – 400 złotych za materiały.
Zapoznaj się również z artykułem: Przerobienie samochodu na gaz – jaki to koszt, na co trzeba uważać i czy to się opłaca?
Lakierowanie samochodu – ile kosztuje całkowite lakierowanie auta?
Koszt lakierowania całego pojazdu uzależniony jest przede wszystkim od jego rozmiarów. Im większy samochód, tym cena malowania będzie wyższa. Związane jest to z większą ilością pracy oraz materiałów koniecznych do lakierowania.
W przypadku niewielkiego auta należy liczyć się z wydatkiem rzędu 3 000 – 12 000 złotych.
Pomalowanie dużego pojazdu to natomiast koszt ok. 10 000 – 20 000 złotych.
Na lakierowanie całego samochodu decydujemy się jednak zdecydowanie rzadziej niż na malowanie poszczególnych elementów. Jeżeli podejmiemy taką decyzję, koniecznie wybierzmy profesjonalny zakład lakierniczy. Cena nie powinna być jedynym wyznacznikiem – ważna jest przede wszystkim jakość wykonanych usług.
Poprawki lakiernicze – ile kosztują?
Czasami nie ma konieczności lakierowania całego samochodu lub jego poszczególnych elementów. Wystarczą wyłącznie niewielkie poprawki lakiernicze. W tym przypadku nade wszystko konieczne jest dobranie odpowiedniego lakieru, aby pomalowane miejsce nie wyróżniało się od reszty elementu. W ten sposób usuwane są niewielkie ubytki w lakierze czy płytkie zarysowania.
Cena poprawek lakierniczych wynosi od 80 do 550 złotych – w zależności od rodzaju zniszczenia oraz jego wielkości.

Oklejanie samochodu folią – alternatywa dla lakierowania
Alternatywą dla lakierowania samochodu jest oklejenie go specjalną folią. Zaletą takiego rozwiązania jest możliwość ukrycia odprysków i zarysowań lakieru, a także osiągnięcie efektów – matu, chromu czy perły przy stosunkowo niewielkich nakładach pracy i wydatków.
Ekspert od oklejania samochodów z firmy Car Wrap Poland Mateusz Łukasiewicz zapytany o to, dlaczego właściciele aut pokrywają folią swoje pojazdy, odpowiedział: Branżę oklejania aut osobiście bym rozdzielił na oklejanie aut pod reklamę i zmianę koloru. Branża reklamowa kieruje się swoimi standardami. (…) Ochrona lakieru i nowy wygląd – z takim założeniem klienci postanawiają zrobić coś ze swoim autem. Na pewno głównym argumentem oklejenia auta jest wyszukany kolor typu czarny bądź szary mat, biała perła i wiele innych, które w porównaniu z lakierowaniem można otrzymać za przyzwoite pieniądze, nie niszcząc koloru oryginalnego. (Źródło cytatu: Wszystko, co chcesz wiedzieć o oklejaniu samochodu [wywiad], www.smartdriver.pl).
Jak wygląda oklejanie samochodu folią?
Nakładanie folii na samochód trwa około cztery dni. Często poszczególne elementy pojazdu są demontowane, aby osiągnąć jak najlepszy efekt. Aplikacja folii poprzedzona jest wyczyszczeniem oraz odtłuszczeniem karoserii. Sama czynność powinna być wykonywana w temperaturze około 22 stopni Celsjusza.
Folia naklejana jest za pomocą specjalnego kleju, który w żaden sposób nie niszczy oryginalnego lakieru. Nadanie odpowiedniego kształtu na zagięciach wymaga podgrzania materiału i docięcia do kształtu konkretnego elementu. Po oklejeniu auta konieczne jest odczekanie jednego dnia, by zaaplikowany klej całkowicie wysechł.
Najczęściej folia utrzymuje się bez zniszczeń na karoserii przez 5 – 7 lat. Po tym czasie konieczne jest jej zdjęcie ze względu na aspekt wizualny. Nie należy samodzielnie zrywać warstwy materiału, lecz udać się z tym do profesjonalistów. Niewłaściwie przeprowadzony demontaż może skutkować tym, że folia zacznie schodzić razem z oryginalnym lakierem.
Ile kosztuje oklejenie samochodu folią?
Mateusz Łukasiewicz odpowiada: Ceny na rynku są bardzo rozbieżne. Małe auto typu Seat Ibiza można okleić za około 4 000 złotych, średnie typu BMW serii 3 za około 5 000 złotych, a duże około 6 000 złotych. Jest to oczywiście cena za oklejenie elementów zewnętrznych. Ceny mogą być bardzo różne, ponieważ używamy czterech sprawdzonych producentów, którzy mają różne kolory w różnych cenach różniące się nawet o ton i to właśnie wybrany kolor decyduje o finalnej cenie. (Źródło cytatu: Wszystko, co chcesz wiedzieć o oklejaniu samochodu [wywiad], www.smartdriver.pl).
Malowanie samochodu aerografem – artystyczny efekt na karoserii
W ostatnim czasie popularność zyskuje aerografia. Jest to artystyczne malowanie karoserii samochodu z wykorzystaniem aerografu. Z takiego rozwiązania korzystają osoby, które lubią wyrażać swoją indywidualność, również na drogach. Zaletą aerografii jest uzyskanie auta o niepowtarzalnym, oryginalnym wyglądzie.
Osoba, która pokrywa samochód grafikami i malowidłami, musi wyposażyć się w specjalne farby w sprayu oraz pędzelki. Z ich pomocą na karoserii mogą pojawić się różnego typu obrazy, grafiki i logo. Z takiego rozwiązania często korzystają osoby, które wykorzystują swoje pojazdy do świadczenia pewnego rodzaju usług, na przykład food tracki, zespoły muzyczne.
Ceny wykonania wybranego rysunku czy kształtu aerografem rozpoczynają się od 1 500 złotych wzwyż.
Inne sposoby na miejscowe naprawy powłoki lakierniczej
Niewielkie uszkodzenia powłoki lakierniczej nie zawsze wymagają lakierowania. Czasami udaje się zakryć niedoskonałości w inny, mniej inwazyjny i tańszy sposób.
Wśród innych metod naprawy uszkodzeń wymienić można:
- markery i sztyfty – są to akcesoria do samodzielnego usuwania niewielkich uszkodzeń. Z ich pomocą można szybko i skutecznie zmniejszyć widoczność płytkich rys oraz odprysków po kamieniach na powłoce lakierniczej. Koszt zakupu markerów lub sztyftów to kilkadziesiąt złotych za sztukę
- auto detaling – usługi tego typu świadczą wyspecjalizowane firmy. Jest to renowacja lakieru z wykorzystaniem narzędzi polerskich oraz specjalnych kosmetyków. Auto detaling umożliwia zlikwidowanie niewielkich odprysków i zarysowań. Jego zaletą jest przywrócenie blasku powłoce lakierniczej. Koszt usługi to około 600 – 2 500 złotych w zależności od użytej powłoki, na przykład kwarcowa, ceramiczna
- wyciąganie wgnieceń – nie wszystkie wgniecenia wymagają szpachlowania. Czasami można je wyciągnąć za pomocą odpowiednich narzędzi, np. metalowych dźwigni, plastikowych grzybków czy pneumatycznych wyciągarek z przyssawkami. Koszt uzależniony jest od wielkości wgniecenia oraz wykorzystanej techniki. Jest to wydatek rzędu 50 – 600 złotych.
- metoda SSR – Sprayless Scratch Repair to technika, która polega na usunięciu rys za pomocą specjalnego preparatu wypełniającego, będącego odpowiednikiem lakieru. Dzięki tej metodzie możliwe jest zachowanie oryginalnej powłoki lakierniczej. Koszt wykonania takiego zabiegu to co najmniej 150 – 200 złotych.
Jak widać lakierowanie samochodu, to nie jedyna dostępna metoda walki z uszkodzeniami karoserii. Podstawowa wiedza na temat innych sposobów odświeżenia wyglądu samochodu oraz ich cen, pozwolą na podjęcie decyzji, które z rozwiązań sprawdzi się najlepiej w przypadku naszego auta. Pamiętajmy jednak, że to nie cena powinna być głównym wyznacznikiem naszego wyboru, lecz przede wszystkim jakość wykonanych usług oraz wykorzystanych materiałów.