Posiadanie bankowej karty płatniczej to duże udogodnienie. Coraz częściej decydujemy się bowiem na bezgotówkowe transakcje, które same w sobie są bardzo wygodne i bezpieczne. Kartę mamy zwykle zawsze przy sobie, a płatności przebiegają szybciej niż w przypadku obrotu gotówką. Tymczasem Związek Banków Polskich wskazał, że noszenie karty bankowej w portfelu razem z pieniędzmi i dokumentami, niesie za sobą pewne ryzyko finansowe. Dzieje się tak dlatego, że aż 70 procent Polaków nie wie, jak zachować się w momencie zagubienia lub kradzieży karty płatniczej. Zgubiona karta bankowa nie będzie problemem, o ile odpowiednio zachowamy się w tej sytuacji. Co zrobić w przypadku zgubienia lub kradzieży karty bankowej? Jak szybko należy działać? Na te oraz wiele więcej pytań odpowiadamy w poniższym artykule.
Z artykułu dowiesz się:
Jakie są najczęstsze przyczyny zagubienia karty
Dlaczego nie warto zwlekać z zastrzeżeniem karty
Jak zastrzec kartę bankową
Jakie dane będą potrzebne do zastrzeżenia karty
Jak karta zabezpieczona jest przed nieupoważnionym użyciem
Jakie konsekwencję finansowe możesz ponieść po zagubieniu karty
Jak zabezpieczyć się na przyszłość
Zgubiona karta bankowa – najczęstsze przyczyny
spis treści:
Zagubienie karty bankowej najczęściej wynika niestety z naszego roztargnienia. Często nosimy bowiem kartę w portfelu, który chowamy automatycznie do kieszeni lub torebki, nie zastanawiając się nad wykonywaną czynnością. Związek Banków Polskich szacuje, że aż 70 procent z nas nosi kartę bankomatową w portfelu, co stanowi duże ryzyko. Zgubienie portfela przytrafia się znacznie częściej, niż może nam się wydawać.
Wbrew obiegowym opiniom, stosunkowo często zdarza nam się również zapominalstwo. Niejednokrotnie zostawiamy kartę pod bankomatem, ponieważ jesteśmy skupieni na chowaniu pieniędzy lub na dogłębnej analizie wydrukowanego potwierdzenia.
Innym nierzadkim powodem utraty karty bankowej jest kradzież. Kieszonkowcy prześcigają się w sprytnych metodach, jak pozbawić nas cennych rzeczy praktycznie niezauważalnie. Warto więc mieć się na baczności, zwłaszcza w ciasnych oraz zatłoczonych miejscach.
Zgubiona karta bankowa – nie trać czasu na poszukiwania
Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest długotrwałe poszukiwanie karty w nadziei, że szybko się odnajdzie. Problemem jest również brak wiedzy, jak zachować się w takiej sytuacji. Tymczasem jeśli w ciągu kilku minut nie znajdziemy zguby, należy natychmiast zastrzec swoją kartę bankową. Każda chwila zwłoki wiąże się ze wzrostem ryzyka, że obecny posiadacz karty skorzysta ze środków znajdujących się na rachunku lub limicie kredytowym – jeśli dysponowaliśmy kartą kredytową.
Wadą szybkiej reakcji i zastrzeżenia karty jest nieodwracalność tego procesu. Jeśli jednak karta odnajdzie się, to odwołanie wykonanego zastrzeżenia może być już niestety niemożliwe. Wówczas klient zmuszony będzie wyrobić sobie nową kartę, co może wiązać się z poniesieniem dodatkowych kosztów. W porównaniu jednak ze stratami, jakie możemy ponieść w przypadku nie zastrzeżenia skradzionej czy trwale zagubionej karty bankowej, wciąż jest to rozwiązanie najbardziej racjonalne.
Zastrzeganie zgubionej karty – infolinia lub wizyta w oddziale banku
W razie utraty karty bankowej, należy bezzwłocznie zgłosić ten fakt wydawcy. Szybka reakcja minimalizuje szkody finansowe, jakie możemy ponieść w wyniku wypłaty naszych środków przez osobę nieupoważnioną.
Zastrzeżenie karty płatniczej uniemożliwi wykonanie jakiejkolwiek transakcji przy użyciu tej karty. To, jak się zachować w sytuacji utraty karty, określane jest przez regulaminy poszczególnych banków. Mówią o tym także normy prawne opisujące obowiązki osób posiadających karty płatnicze. Najważniejsze z nich to:
ochrona kodu PIN
natychmiastowe zgłoszenie utraty karty
Jak zastrzec zgubioną lub skradzioną kartę bankową?
Aby zastrzec swoją kartę bankową, należy skontaktować się bezpośrednio z wydawcą karty, a więc ze swoim bankiem. Możemy to zrobić:
TELEFONICZNIE – należy zadzwonić na infolinię banku lub pod numer telefonu, który znajduje się na karcie. Warto więc zapisać go sobie w telefonie lub zanotować i schować w bezpiecznym miejscu. Dobrze jest, aby zawsze mieć szybki dostęp do numeru infolinii bankowej.
Jeśli jednak karta zostanie nam skradziona, a my nie zdążyliśmy zapisać znajdującego się na niej numeru, zawsze możemy skorzystać z numeru awaryjnego ustanowionego przez Związek Banków Polskich. Na infolinię Związku Banków Polskich można zadzwonić bez względu na bank, który wydał nam kartę. Dla wielu osób to idealne rozwiązanie w momencie kryzysowym.
Numer, pod który należy się zgłosić to +48 828 828 828.
OSOBIŚCIE – wówczas musimy udać się do oddziału naszego banku i zgłosić kradzież lub zaginięcie karty
przez BANKOWĄ APLIKACJĘ MOBILNĄ lub za pomocą SERWISU TRANSAKCYJNEGO SWOJEGO BANKU. Jeśli nasz bank oferuje takie usługi, a my z nich aktywnie korzystamy.
Jakie dane będą potrzebne do zastrzeżenia karty bankowej?
Aby zastrzec kartę płatniczą w jednym z oddziałów naszego banku, będzie nam potrzebny dokument tożsamości. Bez niego zgubiona karta bankowa nie zostanie zastrzeżona. Problem pojawia się jednak wówczas, kiedy zaginął cały portfel, łącznie z wszystkimi dokumentami oraz dowodem osobistym. W takiej sytuacji swoje pierwsze kroki musimy skierować do pobliskiego posterunku policji. Na policji zostanie nam wydany dokument tymczasowy, który zastąpi dowód lub paszport. Z takim poświadczeniem możemy dopiero udać się do oddziału bankowego w celu zastrzeżenia karty płatniczej.
Jeśli zdecydujemy się natomiast na rozwiązanie problemu poprzez infolinię, musimy liczyć się z tym, że konsultant poprosi nas o podanie kilku informacji. Może to być numer dostępu do bankowości elektronicznej lub ostatnich kilku cyfr z karty bankowej, którą utraciliśmy. Niezbędne informacje znajdziemy w tym przypadku w umowie zawartej z bankiem. Warto więc przetrzymywać ten dokument w łatwo dostępnym miejscu oraz pamiętać, gdzie się znajduje.
Dodatkowo niektóre banki wymagają podania nazwiska panieńskiego matki lub innych danych osobistych, które z reguły nie są dostępne dla osób postronnych.
Warto wiedzieć, że niektóre banki pobierają opłatę za zastrzeżenie karty. Wysokość opłaty uzależniona jest od taryfy opłat za kartę danego banku i może wynosić od około 15 złotych do nawet 30-40 złotych.
Zgubiona karta bankowa – zabezpieczenia karty przed nieupoważnionym użyciem
Kiedy karta bankowa dostanie się w niepowołane ręce, nie oznacza to jeszcze utraty wszystkich środków finansowych, które znajdują się na koncie. Najgorzej jednak sytuacja wygląda w przypadku kart, które wymagają potwierdzenia płatności poprzez podpis posiadacza. Podrobienie sygnatury znajdującej się na odwrocie karty jest wówczas bardzo łatwe.
Na szczęście większość obecnych kart bankowych posiada zabezpieczenie kodem PIN, a bez znajomości jego cyfr wypłacenie środków lub zapłata za transakcje nie będzie możliwa.
Co więcej, kiedy właściciel bezzwłocznie zastrzegł swoją kartę sprzedawca, u którego złodziej próbuje zawrzeć transakcję, szybko otrzyma o tym stosowny komunikat. Natomiast podczas próby wypłaty środków z bankomatu, karta zostanie zatrzymana wewnątrz urządzenia.
Konsekwencje finansowe utraty karty bankowej
Powiadomienie banku o zagubieniu lub kradzieży karty niezwłocznie po odnotowaniu tego faktu, nie zawsze zapobiega utracie środków finansowych z naszego rachunku. Ze względu na funkcję PayPass wykorzystywaną do szybkich płatności zbliżeniowych, niebezpieczeństwo utraty pieniędzy znacznie wzrasta. Osoba nieupoważniona może dokonywać płatności naszą kartą za drobne zakupy poprzez zbliżenie do terminala płatniczego. W zależności od banków istnieją tu pewnie limity. W większości przypadków bez podania kodu PIN zapłacimy za zakupy do wartości 50 złotych. Transakcje bardziej kosztowne będą natomiast wymagały potwierdzenia płatności kodem PIN.
W celu zminimalizowania lub wykluczenia kosztów związanych z utratą karty, możemy wykupić również ubezpieczenie. Opcja ta kosztuje z reguły kilka złotych na miesiąc. Warto jednak pamiętać, że nawet wykupienie ubezpieczenia nie daje nam gwarancji, że odzyskamy całość skradzionych środków. Z reguły banki określają procent straty, jaki klient będzie w stanie odzyskać.
Dodatkowo sam proces rozpatrywania wniosku o odszkodowanie bywa długotrwały. Bank musi ocenić bowiem, czy do kradzieży rzeczywiście doszło oraz czy to na przykład klient swoim ryzykownym zachowaniem nie przyczynił się do jej zaistnienia. Odpowiedzialność spoczywa tylko i wyłącznie na użytkowniku karty, jeśli ten nieprawidłowo ją zabezpieczył, użyczał innym osobom lub nosił razem z kartką z numerem PIN. Bank musi jednak udowodnić zaistnienie tego typu sytuacji.