Zgubienie jakichkolwiek dokumentów wiąże się często z wieloma problemami oraz ogromnym stresem. Jeśli w grę wchodzi utrata dowodu osobistego, to emocje sięgają zenitu. Warto wiedzieć, jak zareagować w takim przypadku, ponieważ może to znacznie przyspieszyć i skonkretyzować nasze działania. Zgubienie dowodu osobistego należy zgłosić natychmiast po stwierdzeniu jego braku. Pozwoli to uniknąć problemów, jeśli dokumenty trafiły w ręce nieuczciwych znalazców. Gdzie oraz jak zastrzec dowód osobisty? Odpowiadamy.
Z artykułu dowiesz się:
1. Gdzie należy zastrzec zagubiony dowód osobisty
2.Czy warto zgłosić zaginięcie dowodu osobistego na policji
3. Czym jest czasowe zawieszenie dowodu osobistego
4. Gdzie unieważnić zagubiony dokument
5. Ile kosztuje wyrobienie nowego dowodu osobistego
Gdzie należy zastrzec zagubiony dowód osobisty?
spis treści:
Zagubienie dowodu osobistego może wiązać się z wieloma nieprzyjemnościami i problemami. Wciąż zdarza się bowiem, że nieuczciwi znalazcy wykorzystują go do m.in. zakupów ratalnych, wyłudzania kredytów i pożyczek, a nawet wynajmu mieszkania, z którego następnie kradzione jest wyposażenie. Kreatywność przestępców jest naprawdę zaskakująca, dlatego po utracie dowodu, należy działać błyskawicznie, aby nasza tożsamość nie została wykorzystania do celów przestępczych.
Kradzież lub zagubienie dowodu osobistego można zgłosić w banku poprzez obowiązujący w Polsce system „Dokumenty Zastrzeżone”. W jego bazie znajdują się zarówno banki, jak również firmy oraz instytucje, które z uwagi na swoje usługi weryfikują dane osobowe swoich klientów.
Zagubiony dowód osobisty najlepiej zastrzec w swoim banku lub jeśli zależy nam na czasie, w dowolnym innym banku, który zastrzega dokumenty wszystkim osobom. Opcja ta pozwala na szybkie przekazanie informacji o zagubieniu dokumentu do innych instytucji, które zarejestrowane są w systemie „Dokumenty Zastrzeżone”.
Zgłoszenia zagubienia dowodu najlepiej dokonać osobiście. Część banków umożliwia również zgłoszenia telefonicznie pod numerem telefonu +48 828 828 828, po odpowiedniej weryfikacji klienta. Dodatkowo warto również „dmuchać na zimne” i założyć sobie wcześniej konto na stronie Biura Informacji Kredytowej – bik.pl. Po podaniu danych ze swojego dowodu osobistego można zgłosić jego zagubienie oraz szybko zastrzec dokument.
Zagubiony dowód – czy zgłosić zaginięcie dowodu osobistego na policji?
Dowód osobisty może zgubić każdy z nas i nie jest to traktowane jako przestępstwo. Jeśli więc zorientujemy się, że utraciliśmy swój dokument, nie musimy tego faktu zgłaszać na policję. Warto jednak to zrobić, kiedy utrata dowodu związana jest z przestępstwem, takim jak włamanie, kradzież lub rozbój. Mimo poinformowania o zaistniałej sytuacji na policji warto jednak udać się do najbliższego banku w celu zastrzeżenia dokumentu.
Kiedy zdecydować się na czasowe zawieszenie dokumentu?
W przypadku dowodów osobistych ze specjalną warstwą elektroniczną, wydanych po 4 marca 2019 roku, istnieje możliwość zawieszenia dokumentu na maksymalnie 14 dni. Opcja ta jest szczególnie korzystna dla osób, które liczą na szybkie odnalezienie swojego dowodu tożsamości. Warto bowiem pamiętać, że raz unieważniony dowód nie może więcej służyć jako ważny dokument, nawet jeśli zostanie odnaleziony.
Zawieszenie dowodu umożliwia normalne korzystanie z niego po odnalezieniu i odwieszeniu, jeśli okres czasowego unieważnienia trwał nie więcej niż 14 dni. W przypadku przekroczenia tego terminu nasz dokument tożsamości automatycznie stanie się nieważny i będziemy zmuszeni wyrobić sobie nowy dowód osobisty.
Według badań przeprowadzonych przez Narodowy Bank Polski własne konto bankowe posiada już ponad 80 procent Polaków. Aby jednak swobodnie dysponować swoimi środkami, musimy najpierw otrzymać przelew w postaci wypłaty, emerytury, renty lub też innego świadczenia pieniężnego. Jeśli więc chcesz się dowiedzieć, kiedy otrzymasz pieniądze na swoje konto, zapraszamy do lektury artykułu.
/ 5.
Gdzie można unieważnić zagubiony dowód osobisty?
Zagubiony dowód osobisty – zgłoszenie przez Profil Zaufany
Najwygodniejszym rozwiązaniem jest unieważnienie zagubionego dowodu osobistego przez Internet. W tym celu należy jednak posiadać zweryfikowany Profil Zaufany. Po zalogowaniu na stronie urzędu należy wybrać właściwą opcję – zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu, a następnie nacisnąć przycisk „Unieważnij dowód”. Wniosek należy podpisać Profilem Zaufanym po otrzymaniu stosownego kodu SMS.
Rozwiązanie to działa natychmiastowo, a potwierdzenie unieważnienia dokumentu otrzymamy na swoją skrzynkę ePUAP. Zaletą elektronicznego unieważnienia jest możliwość wykonania zgłoszenia w nocy oraz święta, ponieważ nie wymaga ono obsługi ze strony urzędnika.
Zagubiony dowód osobisty – zgłoszenie w urzędzie
Jeśli jednak zgubiliśmy dowód, a nie posiadamy Profilu Zaufanego, to sprawę należy załatwić w najbliższym urzędzie gminy, bez względu na nasze aktualne miejsce przebywania. Obsługa zgłoszenia jest darmowa, a sprawa zostanie załatwiona w trybie natychmiastowym, co potwierdzi otrzymane od urzędnika zaświadczenie. Zaświadczenie jest dokumentem, który jest bardzo pomocny podczas wyrabiania nowego dowodu, jednak nie można się nim posługiwać dłużej niż dwa miesiące.
Podczas zgłaszania zagubienia dowodu osobistego w urzędzie, należy mieć ze sobą inny dokument tożsamości oraz wypełnić specjalny formularz dowodu osobistego.
Jednak bez względu na sposób unieważnienia zagubionego dowodu osobistego, sprawę warto zgłosić także w dowolnym banku, będącym w systemie „Dokumenty Zastrzeżone”.
Oto lista instytucji, które zastrzegają dokumenty od wszystkich osób:
BNP Paribas Bank Polska S.A.
Bank Pocztowy SA
Bank Polskiej Spółdzielczości SA
Credit Agricole Bank Polska S.A.
Eurobank
Plus Bank SA
Krakowski Bank Spółdzielczy
PKO BP SA
Santander Consumer Bank SA
SGB-Bank S.A.
Bank Gospodarstwa Krajowego
Santander Bank Polska SA
Getin Bank
Banki Spółdzielcze
Ile kosztuje wyrobienie nowego dowodu osobistego?
Jeśli dowód zaginął bezpowrotnie i nawet w czasie zawieszenia nie udało nam się go odnaleźć, należy złożyć wniosek o wyrobienie nowego dokumentu tożsamości. Wniosek można pobrać zarówno ze strony internetowej dowolnego urzędu miasta lub gminy, jak i wypełnić na miejscu. Do wniosku trzeba również dołączyć aktualną fotografię o wymiarach 35 mm na 45 mm.
Wniosek z czytelnym podpisem należy złożyć osobiście w dowolnym urzędzie miasta lub gminy albo za pomocą Profilu Zaufanego przez Internet. Po przyjęciu wniosku uzyskamy informację, kiedy będziemy mogli zgłosić się po odbiór nowego dokumentu. Status procesu można również śledzić na stronie internetowej obywatel.gov.pl. Odbiór nowego dokumentu nie wymaga żadnych opłat. Należy jednak zgłosić nowe dane u pracodawcy oraz w swoim banku.