Z artykułu dowiesz się:
- Jakie są rodzaje skuterów
- Na co zwrócić uwagę podczas zakupu skutera
- Jakie może być dodatkowe wyposażenie skutera
- Ile kosztuje skuter
- Dlaczego warto kupić skuter
Rodzaje skuterów
Podstawowy podział skuterów na kategorie opiera się przede wszystkim na pojemności silnika, czyli:
- do 50 ccm – motorowery
- 125 ccm lub więcej – maxiskutery
Najczęściej spotykane skutery to motorowery. Nie wymagają posiadania prawa jazdy, o ile ich prędkość maksymalna nie przekracza 45 km/h. Mogą się nim poruszać osoby powyżej 14. roku życia, które mają kartę motorowerową. Natomiast osoby pełnoletnie muszą mieć dowód osobisty, który poświadcza ich wiek.
Niektórzy użytkownicy decydują się na tzw. „odblokowanie” skutera – po takim zabiegu pojazd może się rozpędzić nawet do 90 km/h.
Maxiskutery o pojemności silnika do 125 ccm to maszyny, którymi można poruszać się od 16. roku życia. Konieczne jest jednak posiadanie prawa jazdy kategorii A1.
Natomiast skuterami o pojemności powyżej 125 ccm może jeździć wyłącznie posiadacz prawa jazdy kategorii A. Niektóre modele skuterów mogą rozwijać naprawdę duże prędkości i w ten sposób umożliwić szybkie i wygodne przemieszczanie się z punktu A do punktu B. W przypadku maxiskuterów należy jednak liczyć się z dużo wyższą ceną. Koszt jego zakupu może się równać nawet kosztowi zakupu małego samochodu.
Skutery można podzielić również według rodzaju zastosowanego silnika.
Może on być:
- spalinowy
- elektryczny
- hybrydowy
Najpopularniejszym rodzajem są oczywiście skutery spalinowe. Można na nich pokonywać znaczne odległości przy stosunkowo krótkim czasie tankowania, na przykład w porównaniu do modeli elektrycznych.
Silniki spalinowe mogą być:
- dwusuwowe, dwutakty – wyróżnia je prostota serwisowania i łatwość naprawy. Są niestety mniej ekologiczne, odznacza je nieco większe spalanie. Ich niewątpliwym atutem jest jednak lepsza dynamika oraz większa moc. Silniki dwusuwowe wyposażone są w gaźnik;
- czterosuwowe, czterotakty – to modele nowocześniejsze, bardziej ekonomiczne i ekologiczne. Silniki czterosuwowe zazwyczaj wyposażone są w elektroniczny bezpośredni wtrysk paliwa. Niektóre z nich, podobnie jak dwusuwowe, mogą mieć gaźnik.
Istotną kwestią w przypadku silnika spalinowego jest jego chłodzenie. W skuterze może ono następować przy użyciu powietrza lub cieczy chłodzącej. Chłodzenie za pomocą cieczy jest skuteczniejsze, jednak częściej spotykane w maxiskuterach niż skuterach o pojemności 50 ccm.
Skuter z silnikiem elektrycznym
Silniki elektryczne w jednośladach stają się coraz popularniejsze. Ich zaletą jest cicha praca, brak bezpośredniej emisji zanieczyszczeń do atmosfery oraz szybko dostępny moment obrotowy. Ten ostatni atut przekłada się na przyspieszenie skutera.
Jednoślad elektryczny nie wymaga stosowania benzyny. Konieczny jest jedynie akumulator, który ładuje się energią elektryczną. Wadą takiego rozwiązania jest stosunkowo mały zasięg. Zazwyczaj na jednym ładowaniu baterii można przejechać maksymalnie do 100 km. Natomiast ładowanie może trwać nawet kilka godzin.
Skuter z silnikiem hybrydowym
Silniki hybrydowe łączą technologię spalinową z elektryczną. Ideą takiego rozwiązania jest wzajemne wspomaganie się. Przy niższych prędkościach uruchomiony zostaje silnik elektryczny, natomiast przy wyższych – spalinowy. Podczas gwałtownych przyspieszeń mogą być wykorzystywane obie jednostki jednocześnie.
Zaletą takiego rozwiązania jest możliwość samodzielnego ładowania się baterii w trakcie jazdy, na przykład podczas hamowania odzyskiwana jest część energii, która trafia prosto do akumulatorów, jednocześnie ładując je. Największą wadą skuterów z silnikami hybrydowym jest ich cena. Na zakup takiego pojazdu trzeba przeznaczyć co najmniej kilkanaście tysięcy złotych.
Zapoznaj się również z artykułem:


Hulajnoga elektryczna – ile kosztuje?
Hulajnogi elektryczne szturmem zdobyły rynek. Najczęściej można je spotkać na ulicach większych miast. Jednak także w mniejszych miejscowościach wzrasta zainteresowanie tym środkiem lokomocji. To świetny sposób na sprawne i szybkie przemieszczanie się na niewielkich odległościach oraz dodatkowo spędzenie czasu na świeżym powietrzu. Co warto wiedzieć na temat e-hulajnogi? Czy wszędzie można się nią poruszać? Podpowiadamy.
Na co zwrócić uwagę podczas zakupu skutera?
Nie ma co się dziwić, że na polskich drogach nadal dominują skutery z silnikami spalinowymi. Dlatego też w tym artykule skupimy się głównie na parametrach tego typu modeli.
Skuter – na co należy zwrócić uwagę, podczas zakupu:
- pojemność silnika, moc i średnie spalanie
- hamulce
- wielkość kół
- rozrusznik
- skrzynia biegów
- masa i wielkość pojazdu
- pojemność zbiornika paliwa
- design
- potrzeby użytkownika
Skuter – pojemność silnika, moc i średnie spalanie w skuterze
Pojemność silników w skuterach jest zróżnicowana. Najmniejsze modele o pojemności 50 ccm generują moc w wysokości około 4 KM. Są to wystarczające osiągi, aby sprawnie poruszać się po mieście lub pokonywać małe odległości. W przypadku takiego modelu należy liczyć się ze średnim spalaniem do 3,5 l / 100 km.
Skutery o pojemności 125 – 150 ccm mogą wygenerować moc w granicach 10 – 16 KM. To natomiast pozwala osiągnąć prędkości nawet powyżej 100 km/h. Średnie spalanie w zależności od modelu wynosi około 2,5 – 4,5 l / 100 km.
Jednoślady z silnikiem o pojemności 200 – 250 ccm generują moc na poziomie ponad 20 KM. Mogą rozwijać prędkość maksymalną wynoszącą nawet 120 km/h. Średnie spalanie również wynosi około 2,5 – 4,5 l / 100 km.
Osoby, które poszukują pojazdu na dalsze wyprawy, powinny zdecydować się na modele o pojemności od 300 ccm wzwyż. Niektóre maszyny mogą zaoferować nawet 800 ccm pojemności. Rozpiętość mocy w tym przypadku jest duża i wynosi od 27 do 75 KM. Średnie spalanie mocniejszych modeli nie powinno przekraczać 5 l / 100 km.
Hamulce w skuterze
Skutery mogą być wyposażone w następujące hamulce:
- bębnowe – są mniej skuteczne. Najczęściej wykorzystywane na tylnym kole skuterów z silnikami o mniejszej pojemności;
- tarczowe – mogą być zamontowane wyłącznie na przednim kole lub na obu kołach. Najskuteczniejsze są hamulce tarczowe, które są umieszczone na obu kołach. Lepsze hamowanie zapewniają większe tarcze. Należy pamiętać o okresowej wymianie klocków oraz tarcz hamulcowych. Hamulce tarczowe są nieco droższe w eksploatacji od bębnowych odpowiedników.
Skuter – wielkość kół
Skutery mogą być wyposażone w niewielkie, nawet 10-calowe koła. Zarówno 10-calowe, jak i 12-calowe koła mogą być nieodpowiednie na drogi z dziurami. Wjazd w koleinę może skończyć się upadkiem.
Podczas poszukiwań skutera, warto zwrócić uwagę na to, aby rozmiar kół wynosił co najmniej 13 lub 14 cali. Niektóre modele mają zamontowane nawet 17-calowe koła. Zasada jest prosta – im większy rozmiar kół, tym większa stabilność podczas jazdy oraz większy komfort podróżowania. Czasami zdarza się, że koło z przodu jest nieco większe od koła z tyłu. Jest to normalny zabieg, który stosują producenci.
Rozrusznik w skuterze
Jeszcze kilka lat temu na rynku dominowały skutery, które uruchamiane były za pomocą tzw. kopniaka. Wówczas konieczne było wprowadzenie silnika w ruch za pomocą nogi. Aktualnie coraz więcej modeli wyposażonych jest w rozrusznik elektryczny. Najlepszym rozwiązaniem jest skuter wyposażony w oba rodzaje rozrusznika.
Skrzynia biegów w skuterze
Skutery mogą być wyposażone w różne skrzynie biegów.
- Skrzynia manualna wymaga zmiany przełożeń z użyciem sprzęgła. Biegi zmienia się za pomocą dźwigni. Poleca się ją dla osób, które z czasem zamierzają przesiąść się na motocykl.
- Skrzynia manualna z automatycznym sprzęgłem – dzięki automatycznemu sprzęgłu zmiana biegów jest dużo prostsza niż w skrzyni manualnej.
- Skrzynia bezstopniowa (CVT) – wystarczy odkręcić manetkę gazu, aby ruszyć skuterem. Tego typu rozwiązanie świetnie spisuje się podczas jazdy po mieście.
- Skrzynia automatyczna z możliwością przełączenia na skrzynię manualną sekwencyjną – stosowana jest w droższych skuterach. Kierujący może samodzielnie zdecydować, czy biegi mają być zmieniane automatycznie, czy ręcznie.
Skuter – masa i wielkość
Waga skutera ma wpływ na łatwość manewrowania. Mniej doświadczeni kierowcy powinni zdecydować się na lżejsze modele. Pojazdy z silnikami o pojemności 50 ccm ważą średnio około 80 – 100 kg. Większe modele mogą ważyć nawet 250 kg.
Elementem, na który warto zwrócić uwagę, jest rozstaw osi. Pod tym określeniem kryje się odległość pomiędzy osią przedniego a tylnego koła. W mniejszych modelach, na przykład tych o pojemności 50 ccm jest to zazwyczaj około 130 cm. W większych skuterach wartość ta może wynosić około 160 cm.
Mniejszy rozstaw osi umożliwia swobodniejsze poruszanie się pojazdem. Ma to szczególne znaczenie m.in. podczas manewrowania pomiędzy samochodami na zatłoczonych ulicach. Większy rozstaw osi umożliwia natomiast zwiększenie komfortu jazdy poprzez na przykład montaż większego siedziska. Największe modele mogą mieć rozstaw osi wynoszący nawet ponad 200 cm.
Skuter – pojemność zbiornika paliwa
Skutery mogą mieć różną pojemność zbiornika paliwa. W najmniejszych modelach jest to 4 – 5 litrów. W przypadku pojemności silnika 50 ccm jest to wartość, która umożliwia przejechanie około 200 km. Im większa pojemność silnika, tym należy zamontować większy zbiornik paliwa. Pojazdy o pojemności baku wynoszącym 18 litrów oferują zasięg do około 400 km.
Design skutera
Skutery występują także w wersji nowoczesnej. Ostre krawędzie, opływowa sylwetka, skośne reflektory – to tylko niektóre z elementów charakteryzujących najnowsze modele. Po tego typu rozwiązanie najczęściej sięgają osoby młode, dla których nowoczesny design to podstawa i sposób na wyrażenie siebie.
Ciekawą stylistykę oferują producenci, którzy podczas tworzenia designu skutera, wykorzystują styl militarny. Przykładem może być Honda Zoomer. Tego typu modele są dość specyficzne i zazwyczaj nie pozostają obojętne – albo mogą się bardzo podobać, albo całkowicie nie. Zazwyczaj wyróżniają je pękate koła, duże reflektory oraz pospawane rurki, które zostały wyeksponowane na wierzch.
Na rynku dostępne są również modele, które reprezentują typowo azjatycką stylistykę. Tego typu skutery miały być przede wszystkim funkcjonalne. Wyróżniają je cienkie opony, duże koła, powiększona przestrzeń między nogami a kierownicą, wygodne, długie siodełko na dwie osoby oraz bagażnik. Reprezentantem tego stylu jest m.in. Honda ANF 125i Innova.
Potrzeby użytkownika a wybór skutera
Ważnym aspektem podczas wyboru skutera są potrzeby użytkownika. Należy przede wszystkim odpowiedzieć sobie na pytanie, w jakim celu ma być wykorzystywany pojazd. Czy będą to tylko okazjonalne przejażdżki po mieście i jego okolicach, czy może skuter będzie użytkowany codziennie, na przykład jako środek transportu do pracy lub szkoły. W pierwszym przypadku walory czysto praktyczne mogą zejść na drugi plan. Natomiast wybierając skuter do dojazdów do pracy, należy zadbać o to, aby miał odpowiedni schowek, który umożliwi na przykład przewiezienie zakupów w drodze do domu.
Do jeżdżenia typowo po mieście najlepiej wybrać niewielkie, zwinne modele. Większe skutery o większej pojemności sprawdzą się zaś idealnie podczas wyjazdów za miasto czy okazjonalnych wycieczek po mieście. W przypadku dłuższych wyjazdów turystycznych zaleca się wybór skutera o pojemności co najmniej 300 ccm.
Jeżeli skuterem zamierzają podróżować dwie osoby, powinien być on odpowiedniej wielkości. Małe modele mogą nie podołać codziennemu wożeniu większego balastu.
Zapoznaj się również z artykułem:


Rower elektryczny – ile kosztuje, na co zwrócić uwagę podczas zakupu?
Jazda na rowerze elektrycznym to nie tylko wygodny sposób na przemieszczanie się, ale także mnóstwo przyjemności. Na ulicach można spotkać coraz więcej osób przemieszczających się na e-rowerach. Widać więc, że wzrasta zainteresowanie tego typu środkami komunikacji. Rower elektryczny uważany jest za ekologiczny środek transportu, który poniekąd wpisuje się również w aktywny tryb życia. Co warto wiedzieć na temat roweru elektrycznego przed zakupem?
Skuter – wyposażenie dodatkowe
Skuter może być wyposażony w dodatkowe udogodnienia, które z pewnością zwiększą komfort jego użytkowania. Najczęściej są to wszelkiego typu schowki, zegary, szyby, ABS, gniazdko zapalniczki, manetki czy inne gadżety.
Schowki i skrytki w skuterze
Schowki mogą występować w postaci niewielkich skrytek, kufrów lub bagażników. Najczęściej producenci skuterów lokalizują przestrzeń bagażową pod siedzeniem oraz przy kierownicy. Osobne kufry i bagażniki pozwalają na szybkie i wygodne zwiększenie przestrzeni bagażowej. Dodatkowe miejsce na torby, plecaki, siatki itd. są szczególnie istotne, jeżeli skuter ma być wykorzystywany do wyjazdów na zakupy lub do pracy.
Zegary i inne gadżety w skuterze
Zegary z reguły umieszcza się na konsoli głównej. Zazwyczaj jest to prędkościomierz, wskaźnik poziomu paliwa oraz licznik kilometrów. W bardziej zaawansowanych modelach można doszukać się jeszcze obrotomierza, wskaźnika temperatury powietrza, płynu w chłodnicy, oleju w silniku, aktualnym biegu, trybie pracy oraz dacie i godzinie.
Zastosowanie szyby zwiększa komfort użytkowania – zwłaszcza podczas dużych prędkości czy na przykład deszczu. Niektóre modele mają zamontowaną szybę w standardzie, w innych natomiast można ją dokupić jako dodatkowe akcesorium.
ABS to element układu hamulcowego, którego zadaniem jest zapobieganie blokadzie kół podczas hamowania. Zastosowanie tej technologii znacznie zwiększa poziom bezpieczeństwa.
Jeżeli skuter jest wyposażony w gniazdo zapalniki, można pod nie podłączyć m.in. telefon komórkowy do ładowania lub nawigację.
Jednoślady mogą być wyposażone również w inne gadżety, w tym:
- możliwość ustawienia trybów pracy – podobnie jak w samochodach w niektórych skuterach można uruchomić tryb, który pozwoli na nadanie pojazdowi bardziej sportowego charakteru, wówczas skuter jest dynamiczniejszy i szybciej nabiera prędkości
- składane elektrycznie lusterka – rozwiązanie to świetnie spisuje się m.in. podczas przejazdu pomiędzy samochodami w zatłoczonych uliczkach
- regulowana wysokość szyby – podczas upałów szybę można opuścić, natomiast w trakcie deszczu lub szybkiej jazdy – podnieść
Ile kosztuje skuter?
Najlepszymi opiniami wśród użytkowników cieszą się skutery marek: Piaggio, Gilera, Aprilla, Vespa, Malaguti, Yamaha, Honda oraz Suzuki.
Nowe skutery to wydatek rzędu nawet kilkunastu – kilkudziesięciu tysięcy złotych. Wszystko zależy od producenta oraz rodzaju zastosowanych technologii.
W przypadku używanych modeli ceny rozpoczynają się już od niecałego tysiąca złotych. Są to podstawowe modele o najmniejszej pojemności silnika.
Jeżeli zależy nam na zakupie bezpiecznego używanego skutera, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na stan mechaniczny oraz wizualny pojazdu. Rysy i wgniecenia mogą informować, że skuter wielokrotnie upadał, co może natomiast świadczyć o tym, że np. jego konstrukcja została naruszona. Czasami lepiej dołożyć nieco gotówki, by cieszyć się bezpiecznym i sprawnym skuterem. Na ten cel najlepiej przeznaczyć co najmniej 2 000 złotych.
Dlaczego warto kupić skuter?
Poniżej kilka argumentów, które mogą skłonić do zakupu skutera.
- Duża swoboda ruchu po drodze, zwłaszcza w zakorkowanych miastach, w porównaniu do samochodu
- Cena – koszt zakupu skutera jest dużo niższy w porównaniu do zakupu motocykla lub samochodu
- Brak konieczności posiadania uprawnień do prowadzenia pojazdu – osoby dorosłe nie muszą mieć prawa jazdy, aby móc przemieszczać się skuterem o mniejszej pojemności silnika
- Niskie koszty serwisowania i naprawy
- Duży dostęp do oryginalnych części zamiennych w przypadku awarii
- Niewielki koszt ubezpieczenia skutera w porównaniu z motocyklem czy samochodem
- Świetny sposób na ekonomiczną jazdę – stosunkowo niskie spalanie w porównaniu do samochodu
Posiadanie skutera niesie za sobą szereg korzyści. Rynek motoryzacyjny zachwyca mnogością dostępnych modeli. Z pewnością każda osoba, która chce stać się właścicielem skutera, znajdzie model odpowiedni dla siebie zarówno pod względem możliwości finansowych, wzornictwa pojazdu, jak i swoich potrzeb.