Rosnąca popularność urządzeń mobilnych powoduje, że pojawia się coraz więcej aplikacji na smartfony. Ich zadaniem jest ułatwienie i przyśpieszenie m.in. niektórych codziennych czynności. Dlatego coraz powszechniejsze stają się również płatności telefonem. Banki oferują swoim klientom aplikacje na telefony, za pomocą których można szybko dokonywać transakcji bezgotówkowych – zarówno w sklepach internetowych, jak i stacjonarnych. Czy takie transakcje są bezpieczne? W jaki sposób można płacić telefonem?
Telefon jako alternatywa dla tradycyjnej karty płatniczej
spis treści:
Dzięki temu, że banki opracowały specjalne aplikacje mobilne, możliwe jest dokonywanie płatności za pomocą telefonów. Coraz więcej polskich banków oferuje taką możliwość. W Polsce dużą popularnością cieszy się BLIK, chociaż to nie jedyny sposób na bezgotówkowe płacenie.
W 2017 roku transakcje zbliżeniowe stanowiły blisko 65 procent wszystkich operacji bezgotówkowych, które opiewały na kwotę około 10 miliardów złotych (dane Narodowego Banku Polskiego). Rośnie liczba Polaków, którzy płacą za swoje zakupy nie tylko płatniczą kartą zbliżeniową, ale także telefonem.
Aby płacić smartfonem, wystarczy mieć przy sobie aparat telefoniczny. Konieczny jest także dostęp do Internetu oraz uruchomienie odpowiedniej aplikacji mobilnej. Smartfon staje się wygodną alternatywą dla tradycyjnej karty płatniczej oraz gotówki.
Jak zauważa Piotr Bochenek, członek zarządu Sky Cash: Smartfon to idealne narzędzie do płacenia, bo dziś jest już praktycznie niezbędny do życia. To nasze osobiste centrum zarządzania sprawami prywatnymi i zawodowymi. Już dawno zapomnieliśmy o modelach telefonów, które służyły głównie do obsługiwania połączeń głosowych i wysyłania SMS-ów. W tej chwili trudno wskazać inne urządzenie, które mogłoby stać się standardem płatniczym. Tylko dzięki smartfonom możemy korzystać już z wirtualnych portfeli, takich jak Android Pay. Źródło cytatu: Płatnościami wkrótce będzie rządził mobile; payu.pl/blog
Telefon daje wiele możliwości, w tym opcję płacenia za zakupy w sklepach internetowych i stacjonarnych. Najczęściej wykorzystuje się następujące sposoby płatności telefonem:
BLIK, czyli płatność telefonem przy użyciu wygenerowanego kodu
płatności zbliżeniowej NFC
Google Pay
Apple Pay
Masterpass, czyli portfel elektroniczny
Rozwój technologii zbliżeniowej zachęca do korzystania z płatności telefonem. Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe przekonuje: Polacy już zdążyli przekonać się do płacenia przez zbliżanie, które polubili za szybkość, wygodę, bezpieczeństwo i skracanie kolejek do kas. Już ponad 85% transakcji kartami Mastercard w Polsce stanowią płatności zbliżeniowe, co stawia nas w ścisłej, europejskiej czołówce. To właśnie dlatego Polska jest jednym z pierwszych krajów na świecie, gdzie testujemy terminale aplikacyjne. Źródło cytatu: Terminal w telefonie ma szansę zmienić sposób, w jaki płacimy; newsroom.mastercard.com/eu/pl
BLIK – płatność telefonem za pomocą kodu
BLIK jest polskim projektem, który powstał w wyniku współpracy kilku banków. System ten z powodzeniem zastępuje tradycyjną kartę płatniczą, opiera się na generowaniu unikalnych kodów w aplikacji mobilnej. Z jego pomocą można nie tylko opłacić rachunek za zakupy w sklepach stacjonarnych i internetowych, ale także dokonać wypłaty z bankomatu, wykonać przelew bezpośrednio na numer telefonu oraz wpłacić gotówkę we wpłatomatach.
Jak korzystać z BLIKa?
Aby korzystać z BLIKa, konieczne jest zainstalowanie aplikacji mobilnej banku na swoim smartfonie. Dokonywanie płatności jest bardzo proste i trwa kilka sekund. Należy poinformować sprzedawcę o chęci zapłaty BLIKiem. Następnie należy uruchomić aplikację mobilną i odszukać logo BLIK. Po chwili na ekranie wyświetla się kod w formie 6 cyfr. Wystarczy wpisać go na klawiaturze terminala i zaakceptować zielonym przyciskiem. Wówczas na ekranie smartfona pojawia się informacja o transakcji. Należy sprawdzić, czy kwota się zgadza, a następnie potwierdzić transakcję poprzez wpisanie kodu mobilnego PIN.
Aby zapłacić BLIKiem w sklepie internetowym, należy w sposobach płatności wybrać logo BLIK. Następnie wystarczy wygenerować kod w aplikacji mobilnej w telefonie i przepisać go na stronie sklepu. Podobnie jak w przypadku zakupów stacjonarnych, także i tutaj należy potwierdzić transakcję kodem mobilnym PIN.
Jeżeli chcemy wypłacić pieniądze z bankomatu za pomocą BLIKa, wystarczy wybrać opcję „wypłaty bez karty” na ekranie bankomatu. Następnie należy wykonać takie same kroki jak w przypadku zapłaty za zakupy w sklepie.
Podczas dokonywania płatności BLIK pieniądze pobierane są bezpośrednio z rachunku bankowego klienta. Z tej formy płatności chętnie korzystają osoby aktywne fizycznie, na przykład podczas treningów oraz takie, które nie zawsze noszą przy sobie portfel.
Płatności telefonem – płatności zbliżeniowe NFC
Płatności zbliżeniowe NFC powodują, że smartfon można zamienić w kartę płatniczą. Aby było to możliwe, telefon musi być wyposażony w antenę NFC. Aktualnie posiada ją zdecydowana większość urządzeń mobilnych. Dokonywanie płatności w ten sposób wymaga aktywowania modułu NFC oraz zainstalowania aplikacji mobilnej banku.
Aby skorzystać z tego sposobu płatności, należy skonfigurować aplikację mobilną banku. Konieczne jest ustawienie kodu PIN dla transakcji powyżej kwoty 50 złotych. Podczas zakupów w sklepie należy wybudzić telefon i po prostu przyłożyć go do terminala płatniczego, dokładanie w taki sam sposób jak płatniczą kartę zbliżeniową.
Google Pay wcześniej (Android Pay) również wykorzystuje technologię zbliżeniową. Jest to aplikacja mobilna, z którą można sparować karty płatnicze – debetowe i kredytowe – współpracujących banków. Dzięki temu telefon można wykorzystywać jako tzw. portfel na karty. Fizycznie kart płatniczych oczywiście nie trzeba mieć przy sobie. Wystarczy smartfon, aby dokonać transakcji bezgotówkowych.
Google Pay to aplikacja mobilna, która jest wyposażona w szereg różnorodnych zabezpieczeń, które chronią dane kart z nią sparowanych. Dzięki temu płatności za pomocą telefonu są w pełni bezpieczne. Aby aplikacja Google Pay działała, urządzenie mobilne musi działać pod kontrolą systemu operacyjnego Android.
Płatności telefonem – Apple Pay
Apple Pay działa podobnie jak usługa Google Pay. Ta aplikacja dostępna jest na urządzeniach mobilnych z systemem operacyjnym iOS, czyi na iPhone’ach, iPadach oraz zegarkach iWatch. Aby korzystać z tej metody płatności, konieczne jest wprowadzenie danych z karty płatniczej – debetowej lub kredytowej – w aplikacji mobilnej Wallet.
Podczas dokonywania płatności za pomocą aplikacji Apple Pay wykorzystywany jest indywidualny numer, który jest przypisany do urządzenia oraz unikalny kod transakcji. Takie rozwiązanie zapewnia pełne bezpieczeństwo, ponieważ dane karty płatniczej nie są przechowywane ani na serwerach Apple, ani na telefonie.
W aplikacji Wallet oprócz kart kredytowych i debetowych można zapisać także karty pokładowe, lojalnościowe oraz bilety. Dzięki niej można na dobre zapomnieć o tradycyjnym portfelu. Apple Pay współpracuje z większością powszechnie akceptowanych kart płatniczych.
Masterpass – portfel elektroniczny
Kolejnym sposobem na płatności za pomocą telefonu jest Masterpass. To elektroniczny portfel Master Card, za pomocą którego można dokonywać transakcji bezgotówkowych. Wystarczy do aplikacji mobilnej dodać karty płatnicze (debetowe i kredytowe Master Card oraz VISA).
Masterpass tworzy bezpieczną bazę naszych kart, ułatwiając dokonywanie płatności. Do zatwierdzenia transakcji wystarczy podanie loginu oraz hasła lub kodu PIN.
Płatności telefonem – czy są bezpieczne?
Płatności telefonem mają zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Sceptycy przekonują, że transakcje zbliżeniowe za pomocą smartfona nie są w pełni bezpieczne. Eksperci są jednak innego zdania, twierdzą, że – z punktu widzenia bezpieczeństwa – płatności telefonem nie różnią się niczym od płatności kartą zbliżeniową.
Na korzyść transakcji smartfonem przemawia także brak konieczności noszenia ze sobą portfela. Częściej mamy przy sobie telefon niż gotówkę lub kartę płatniczą.
Co zrobić, gdy telefon z aplikacją do płatności zbliżeniowych zostanie skradziony lub zgubiony?
Wówczas wystarczy zadzwonić do banku i zastrzec usługę – identycznie jak w przypadku utraty karty płatniczej. Nowoczesne smartfony wyposażone są w systemy zabezpieczeń, które chronią przed nieuprawnionym dostępem. Są to nie tylko kody PIN, ale przede wszystkim odcisk palca czy też skan tęczówki oka. Istnieje bardzo niewielkie prawdopodobieństwo, aby potencjalny złodziej lub nieuczciwy znalazca telefonu dokonał płatności za pomocą smartfona, którego nie jest właścicielem.
Ponadto, jeżeli aplikacja mobilna do płatności telefonem wykorzystuje tokenizację, nie musimy blokować karty płatniczej. Wystarczy zablokowanie samego tokenu. Eliminuje to konieczność wyrabiania nowej karty na wypadek utraty smartfona z aplikacją mobilną do płatności zbliżeniowych.
Płatności telefonem – czy warto?
Dlaczego warto płacić telefonem? Oto kilka powodów.
Bezpieczeństwo transakcji – dane karty płatniczej podczas transakcji nie są przekazywane do sklepu, co ma bardzo ważne znaczenie podczas płatności internetowych.
Wygoda – płatności telefonem są wygodne, a aplikacje mobilne proste i intuicyjne w obsłudze.
Wszystkie karty płatnicze w jednym miejscu – w aplikacjach mobilnych można zgromadzić dane wszystkich kart płatniczych bez konieczności noszenia ich w portfelu.
W przypadku BLIKa nie ma konieczności posiadania tradycyjnej karty płatniczej. Jeżeli więc bank pobiera od nas prowizję za korzystanie z karty, warto rozważyć przejście na płatności za pomocą BLIK.
Aplikacje do płatności za pomocą telefonu są bezpłatne.
Jeżeli jesteś osobą, która częściej nosi przy sobie smartfon niż portfel, płatności zbliżeniowe za pomocą telefonu z pewnością będą najwygodniejszym rozwiązaniem finalizacji transakcji.